آه

دنیا به دوستی بیشتری نیاز دارد

آه

دنیا به دوستی بیشتری نیاز دارد

ما ایران را فدرالی می خواهیم

دیروز هوای مشهد در سطح هشدار اعلام شد و هنوز من نمیدانستم این یعنی چی. ولی از دیشب که باز هوا بو و طعم چوب سوخته میداد تا حالا که دارم این مطالب رو تایپ میکنم میفهمم که هوای آلوده یعنی چی. هنوز ماه رمضان نیامده و من با خودم فکر میکنم آیا در این هوا ما باید روزه بگیریم؟ آیا ما توانایی روزه گرفتن در این هوای آلوده رو هم داریم؟

خیلی از کشورهای دنیا فدرال هستند از جمله امارات، آمریکا، روسیه، آلمان و غیره. در کشورهایی که حکومت متمرکزه از جمله ایران، توانمندی ها هم متمرکز میشه مثلا در پایتخت و شهری مثل تهران. اصلا در حق توانمندی های شهرهای دیگه که میتونستن برای خودشون قدرتی باشن ظلم میشه. این که یک کشور فدرال بشه شفافیت ها زیاد میشه. ظلم ها هم کمتر میشه. من واقعا به عنوان یک مشهدی انقدر ظلم رو که از تک تک شهروندان تهرانی و حتی از خود مشهدی ها (1)، (2)، (3)، (4)، (5) بهم میشه رو دوست ندارم. اون از پدیده (1)، (2)، (3) اون از کاسپین (1)، (2 اون از میزان و ... کم هم که نیستن همه از مشهد شروع شده اند! چطوریه موقع ضرر دادن ها برای ایران من مشهدی باید ضرر بدم ولی مثلا شهری مثل تهران و یا شهرهای نزدیک تر به اون ضرر کمتری بدن؟! یا حتی کردستان ایران، خوزستان، سیستان و بلوچستان. اصلا سیستان و بلوچستان که خودش همینطوری خیلی دوست دارن جدا بشن ازتون با اون مدیریت درخشانتون! توی تهرانی وقتی میگی هوات آلوده است یعنی جاهای مختلف شهرت جویهای آب جاریه. تو اصلا چیزی از خواص و ویژگی های شهرهای دیگه میدونی که حالا میخوای مدیریتشون کنی؟ و یا بر اون ها حکومت کنی؟! این همه ظلم در مثلا خود تهران شده بود ایران انقدر ساکت میموند؟! یا نه، با دروغ حتی بر من مشهدی و یا بر اون بلوچ پول زور میبندن؟ وقتی مثلا ما میگیم هوای مشهد (1)، (2)، (3) آیا اگر بدانیم هم زمان جنگل های شمال در حال سوختن هستن بهتر نیست ساکت باشیم؟ خب در صورت فدرالی شدن توقع ما بالاتر میره. اگر ایران فدرال بشه میبینی یک ایالت مثلا فلوریدا رو سیاستش فقط کار میکنه و یک ایالت فقط روی کشاورزیش. در این صورت من مثلا اگر یک شغل خوب مرتبط دوست داشته باشم میتونم از این ایالت برم به اون ایالت و در عوض پول بهتری در ازای کاری که میکنم داشته باشم. یا شایدم این کیسه ای که شاهزاده های crossover به اسم سمپاد انداخته اند وسط که بهتر بخورن هم تو ایالتهای مختلف ایران هضم بشه و این بچه مچه های 5-6 ساله از آزمون هایی به اسم سمپاد و تیزهوشان کمتر رنج ببرن.

نظرات 2 + ارسال نظر
همایون سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1397 ساعت 10:45

شما در اصل فروپاشی ایران را می خواهی. وضعیت ایران، طوری هست که خودمختاری همان و استقلال هم همان.

تو در واقع حرف جدیدی نداشتـــــــــــی که بزنی

محمد سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1397 ساعت 07:59 http://www.delirium.blogsky.com/

یه روز یه آدم گنده اومد زاهدان
تو جمع دانشجویی بهش گفتند
مت نه آب شیرین داریم ، نه گاز داریم ، برقمون جوریه که هر 6 ماه یکی از وسایل برقی خونه می سوزه
جاده ها کم عرض و داغون یه راه آهن داغون هم که هی قطارهاش چپه میشن
بیکاری هم بیداد میکنه آشغال گردها از پلیس ها بیشترن

طرف به وزیرش گفت باید تا آخر دوره ما 40 تا کارخونه اینجا ساخته بشه !
بعد رفت تهران همون وزیر رو برگنار کرد یک کارخونه هم ساخته نشد
حالا هم مدام توفان شن
اینقدر گرد و خاک میشه که توی خونه هم احساس خفگی داریم

هیچ کس هم به هیچ جاش نیست

مشکل به نظر من اینه که همه حرفا از قبل زده شده. فقط قدرتی لازم هست که با اون بشه نیازها رو در حد عرف معمول دهکده کوچیک جهانی برطرف کرد. امروز داشتیم مطلبی میخوندیم که مثلا سال 1392 نوشته بود ایران جزو 10 آلاینده ترین کشورهای دنیاست؛ یعنی رتبه دار بوده اون موقع ها. این حرف آلودگی هوا و مدیریت ضعیفی که الآن حاکمه در حد چند نسله که حاکمه. اینکه مثلا پلیس کشورم بگه آقایون محترمی که معاینه فنی خودرو ندارن ما با سیستم های هوشمندمون رصدشون میکنیم اگر مثلا در هسته مرکزی مشهد به چشممون بیان یک ساندویچ (50 هزار تومن) ما مهمونشونیم، این ضعف پلیس و نیروهای نظارتی بر کیفیت و کمیت کاره.
حالا به فرض امروز من گفتم ایران فدرالی. کی میذاره؟! تو همون فدرالش هم حواس دولت مرکزی هست که ایالت ها در حد حکومت پیش نرن و همین طور ضعیف بمونن. البته خب خود ایالت هم تلاشش این هست که خودش رو در حد حکومت بالا ببره. حالا شما فکر کن دولت متمرکز غیر ایالتی چقد دوست داره که حواسش باشه استان ها در حد ایالت خودمختار نشن و رهبر نداشته باشن. به طور کلی تعامل ایالت ها با دولت ها چیز خوبیه که باید از سمت ما مردم اطلاع رسانی بشه تا رخصت وجود یافتن پیدا کنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد