آه

دنیا به دوستی بیشتری نیاز دارد

آه

دنیا به دوستی بیشتری نیاز دارد

خدا: همه چیز و هیچ چیز

همه چیز و هیچ چیز در اراده خدا وجود داره. استیون هاوکینگ میپرسه زمینو کی به وجود آورده؟ میگن: خدا. آسمونو کی به وجود آورده باز میگن خدا. کائناتو کی به وجود آورده باز میگن خدا. باز خدا رو کی به وجود آورده، میگن: هیچ چی.

استیون هاوکینگ میگه پس من اون هیچ چی که خدا رو به وجود آورده میپرستم.

جواب من به استیون اینه که همه چیز و هیچ چیز در اراده خدا تعریف میشه. اصلا کلا هیچ چیز، چیزیه کا ما میگیم هست؛ تعریفی هست که ما از دنیای پیرامونمون داریم. و با اونچه که واقعا هست تعاریف ما متفاوته. مثلا جهل. جهل چیزیه که ما در برابر عقل استفاده میکنیم. اگر کتاب جنود عقل و جهل خمینی را خوانده باشین، میخونید که جنود عقل داریم و جنود جهل. این یک حدیث هست که اسامه بن مهران از امام صادق میپرسه. امام صادق 75 رذیلت را دربرابر 75 فضیلت قرار میده. بعد،فضایل میشن سربازهای عقل در برابر سربازهای جهل که رذایل هستند.

من میگم اینطور نیست که مثلا من بگم حق داشتم جاهل بمونم. چون اگر عقل خودمان را استفاده نکنیم به سربازان جهل اجازه داده ایم که حکمرانی کنند. بنابراین با این تعاریف کافر هم معنی میشود. کافر کسیه که میگه چرا من آگاهیم رو بالا ببرم. در عوض سعی میکنم حق رو هم پنهان کنم. معنی دیگه اینه که من به جنود جهل فرصت بیشتری برای حکمرانی داده ام و در برابر عقل قرارشون داده م.

حالا اگر اون جهل رو که تعریف شده 75 سرباز داره، من هیچ چیز تعریف کنم، کافر محسوب شده ام. پس استیون هاوکینگ کافره، چون سعی نکرده در این زمینه آگاهیشو بالا ببره.

پ.ن.: این مطلب رو برای این نوشتم که برسونمش به اینجا که یکی مثلا مثل مریم زن برادرم میگه نمیدونم، کاش فقط همون نمیدونم رو میگفت و میرفت کنار مینشست. ولی میبنی تیر و شمشیرشو در میاره و با جنود جهلش باهات میجنگه. یا برعکسش، یکی مثل مظفری که میاد برعکس میگه من همه چیز رو میدونم. بعد درست موقعی که باید بیت رو به usd تبدیل میکرد میگه من نفهمیدم و در جهل بودم. واقعا مظفری نمیدونست و یا خودش رو جای جاش به جهل زده بود. با این تعریف از جنود عقل و جهل تکیلف خیلی چیزا رو میشه راحت مشخص کرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد